WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W CHARZYKOWACH
ROK SZKOLNY 2024/2025
STRUKTURA WSDZ W SZKOLE PODSTAWOWEJ W CHARZYKOWACH
1. Postawy prawne
2. Cel główny
3. Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
4. Odbiorcy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole:
Oddziały przedszkolne w szkole podstawowej
A Cel preorientacji
B Treści programowe
C Warunki i sposoby realizacji
Oddziały nauczania wczesnoszkolnego w klasach I-III
A Cel orientacji zawodowej
B Treści programowe
C Warunki i sposób realizacji
Oddziały w klasach IV-VI
A Cel orientacji zawodowej
B Treści programowe
C Warunki i sposób realizacji
Oddziały w klasach VII-VIII
A Cel doradztwa zawodowego
B Treści programowe
C Warunki i sposób realizacji
Nauczyciele
Rodzice
5. Diagnoza potrzeb w zakresie realizacji programu WSDZ
6. Sojusznicy – sieć instytucji, osób współpracujących ze szkołą.
7. Działania
8. Monitoring i ewaluacja WSDZ
9. Słownik pojęć
1. Postawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe, poz. 59
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 w sprawie ramowych planów nauczania.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 2023 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 w sprawie doradztwa zawodowego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach.
2. Cel główny
Celem doradztwa zawodowego jest wspieranie dzieci, uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych wyborów edukacyjnych i zawodowych opartych na znajomości i rozumieniu siebie, systemu edukacji oraz rynku pracy.
3. Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole Dyrektor:
- odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
- współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji „Programu realizacji WSDZ”;
- wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
- zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
- organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.
Doradca zawodowy/ nauczyciel koordynator doradztwa zawodowego w szkole:
1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane z realizacją doradztwa
2. Prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w 109 ust. 1 pkt 7 ustawy.
3. Opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, „Programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego” oraz koordynacja jego realizacji.
4. Wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w „Programie realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego”.
5. Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.
6. Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów.
7. Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Wychowawcy:
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
- włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego;
- realizują tematy związane z doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
- wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
- współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- prowadzą zajęcia związane z tematyką doradztwa zawodowego w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
- przygotowują uczniów do udziału w konkursach zawodoznawczych;
- prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
- organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Specjaliści:
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
- współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
- włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:
- włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
- rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;
- wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
- udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy.
Nauczyciel-bibliotekarz:
- współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
- włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.
Inne osoby zatrudnione w szkole - pielęgniarka:
- współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
- organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez uczniów.
4. Odbiorcy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole:
Oddziały przedszkolne w szkole podstawowej A Cel preorientacji
A) Cel preorientacji:
Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.
B) Treści programowe – cele szczegółowe:
Poznanie siebie Dziecko:
określa, co lubi robić;
podaje przykłady różnych zainteresowań;
określa, co robi dobrze;
podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego;
Świat zawodów i rynek pracy Dziecko:
odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie, oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;
wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;
podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
2.5 opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Dziecko:
nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);
nazywa czynności, których lubi się uczyć.
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Dziecko:opowiada, kim chciałoby zostać;
na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.
C) Warunki i sposoby realizacji
Cele szczegółowe przewidziane są do realizacji:
podczas zajęć wychowania przedszkolnego (w ramach realizacji podstawy programowej);
podczas działań, które wynikają z rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
podczas innych działań związanych z preorientacją zawodową realizowanych w oddziałach przedszkolnych w szkole i poza nią.
4.2 Oddziały nauczania wczesnoszkolnego, klasy I-III
A) Cel orientacji zawodowej
Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
B) Treści programowe – cele szczegółowe
Poznanie siebie Uczeń:
opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło.
Świat zawodów i rynek pracy Uczeń:
odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Uczeń:
uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
wskazuje treści, których lubi się uczyć;
wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Uczeń:
opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
C) Warunki i sposób realizacji
Orientacja zawodowa w oddziałach klas I-III jest realizowana:
podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego;
w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
bieżącą pracę z uczniami przez wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu prowadzoną przez nauczycieli, nauczycieli wychowawców i specjalistów;
zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pozostałe działania związane z doradztwem zawodowym realizowane w szkole i poza nią;
zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia.
Oddziały klas IV-VI
A) Cel orientacji zawodowej:
Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.
B) Treści programowe:
Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców
Świat zawodów i rynek pracy Uczeń:
wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
2.2 wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;
planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
C) Warunki i sposób realizacji
Orientacja zawodowa w oddziałach klas IV-VI jest realizowana:
podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego;
w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:bieżącą pracę z uczniami przez wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu prowadzoną przez nauczycieli, nauczycieli wychowawców i specjalistów;
zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pozostałe działania związane z doradztwem zawodowym realizowane w szkole i poza nią;
zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i
Oddziały klas VII-VIII
A) Cel doradztwa zawodowego:
Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
B Treści programowe:
Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
określa własną hierarchię wartości i
Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
dokonuje
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji poza formalnej i nieformalnej;
określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
C) Warunki i sposób realizacji:
Doradztwo zawodowe w oddziałach klas VII i VIII jest realizowana:
podczas zajęć z zakresu doradztwa zawodowego wynikających z ramowych planów nauczania, które są prowadzone przez doradcę zawodowego gdzie doradca zawodowy prowadzący te zajęcia opracowuje rozkład zajęć dla oddziałów klas VII i VIII na zajęcia dydaktyczne w wyznaczonej liczbie godzin wynikającej z ramowych planów nauczania zgodnie z przewidzianymi treściami programowymi;
podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego;
w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:bieżącą pracę z uczniami przez wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu prowadzoną przez nauczycieli, nauczycieli wychowawców i specjalistów;
zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pozostałe działania związane z doradztwem zawodowym realizowane w szkole i poza nią;
D) zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.
Rodzice
Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań WSDZ” w szkole są również rodzice. Działania skierowane do rodziców są wyszczególnione w tabeli zawierającej program realizacji działań WSDZ na rok szkolny 2024/2025, sporządzone na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb.
4.6 Nauczyciele
Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań WSDZ” w szkole są także nauczyciele. Działania skierowane do tej grupy odbiorców są wyszczególnione w tabeli zawierającej program realizacji działań WSDZ na rok szkolny 2024/2025, sporządzone na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb.
5. Diagnoza potrzeb w zakresie realizacji programu WSDZ
Skuteczna realizacja działań z doradztwa zawodowego w szkole wymaga przeprowadzenia diagnozy potrzeb uczniów, rodziców, nauczycieli, zasobów szkoły i sojuszników w otoczeniu społeczno-gospodarczym.
Metody diagnozy przyjęte w szkole:
badanie ankietowe - ankieta diagnostyczna dla uczniów, rodziców, i nauczycieli lub
rozmowa z uczniami na lekcji wychowawczej,
rozmowa z rodzicami podczas spotkania z rodzicami,
rozmowa z nauczycielami podczas rady pedagogicznej,
diagnoza otoczenia społeczno-gospodarczego pod kątem kontynuowania i podjęcia współpracy.
Decyzję, jakie metody diagnozy zostaną przyjęte, podejmuje szkoła.
6. Sojusznicy – sieć instytucji, osób współpracujących ze szkołą.
Wszystkie działania w zakresie współpracy z sojusznikami w ramach realizacji działań z doradztwa zawodowego uwzględniają specyfikę szkoły, jej potrzeby i możliwości, a także lokalne otoczenie społeczno-gospodarcze.
Szkoła nawiązuje kontakty, tworzy sieć współpracy z podmiotami, które angażują się w działania.
a. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chojnicach
diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
prowadzenie poradnictwa indywidualnego dla uczniów
udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery;
prowadzenie dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego w ramach zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
prowadzenie dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych;
prowadzenie spotkań z
b. Współpraca z doradcą zawodowym Szkolnego Ośrodka Kariery
prowadzenie poradnictwa indywidualnego dla uczniów;
prowadzenie spotkań z rodzicami;
prowadzenie szkoleń rady pedagogicznej;
diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
prowadzenie zajęć grupowych dla uczniów grupowa informacja zawodowa, zajęcia warsztatowe.
c. Współpraca z lokalnymi regionalnymi pracodawcami zakresie:
wycieczek zawodoznawczych;
wizyt studyjnych;
spotkań z uczniami;
spotkań z właścicielami firm, jako przykładem ludzi, którzy odnieśli sukces zawodowy;
przeprowadzanie wywiadów z przedstawicielami zawodów ona temat specyfiki pracy; w wybranym zawodzie lub na wybranym stanowisku pracy;
sponsorowanie przedsięwzięć wzbogacających ofertę edukacyjno-zawodową, bazę dydaktyczną szkoły.
d. Współpraca ze szkołami programowo wyższymi (ponadpodstawowe, centra kształcenia zawodowego):
w zakresie promocji oferty kształcenia poprzez bezpośrednie przedstawicieli szkół spotkania z uczniami w szkole
prowadzenie wykładów i warsztatów o charakterze zawodoznawczym;
organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym – szczególnie dla klas VII i VIII;
organizowanie Dni Otwartych dla uczniów klas VII i VIII.
7. Działania
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów. Wycieczka do miejsc pracy – np. straż pożarna, biblioteka. Udział w konkursach.
ODZIAŁY KLAS I-III
Spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów. Udział w konkursach.
Wycieczki klasowe. Innowacje pedagogiczne.
Rodzinny Dzień Dziecka - prezentacja własnych talentów.
ODDZIAŁY KLAS IV-VI
Spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów. Udział w konkursach przedmiotowych.
Wycieczki klasowe.
Rodzinny Dzień Dziecka - prezentacja własnych talentów. Prowadzenie zespołu muzycznego „Głosy z Charzyków”.
ODDZIAŁY KLAS VII-VIII
Udział w Targach Edukacji, Pracy i Kariery.
Udział w drzwiach otwartych szkół ponadpodstawowych.
Umożliwienie i zorganizowanie wejścia do szkoły przedstawicielom szkół ponadpodstawowych. Spotkanie uczniów z doradcą zawodowym.
Spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów. Udział w konkursach przedmiotowych.
Wycieczki klasowe.
Rodzinny Dzień Dziecka - prezentacja własnych talentów.
DZIAŁANIA SKIEROWANE DO RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas ósmych z doradcą zawodowym. Zebranie z rodzicami.
DZIAŁANIA SKIEROWANE DO NAUCZYCIELI
Rada Pedagogiczna – omówienie programu realizacji działań WSDZ w szkole.
Umożliwienie korzystania nauczycielom ze szkoleń, seminariów, warsztatów itp.
Spotkanie dla nauczycieli w ramach SIECI DORADCÓW ZAWODOWYCH POWIATU CHOJNICKIEGO.
8. Monitoring i ewaluacja WSDZ
Za monitoring „Programu realizacji WSDZ” , odpowiada bezpośrednio doradca zawodowy/nauczyciel koordynator doradztwa zawodowego w szkole,
który na bieżąco monitoruje realizację działań i prowadzi rejestr uwag co do ich realizacji. Ewaluacja „Programu realizacji WSDZ” w szkole prowadzona jest przez nauczyciela doradztwa zawodowego.
Przyjęte metody: analiza dokumentacji, w tym zapisy w e-dzienniku, badania ankietowe, wywiad . Ewaluacja jest prowadzona co roku lub pod koniec cyklu kształcenia.
9. Słownik pojęć
Działania związane z doradztwem zawodowym – ogół zaplanowanych i systematycznych działań podejmowanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę, których celem jest przygotowanie i wspieranie uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Działania te obejmują m.in. zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, działania skierowane do rodziców i nauczycieli, współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego – zajęcia grupowe organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum (Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe, art. 109.1. pkt 7), których wymiar określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r., poz. 703).
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – zajęcia indywidualne i grupowe prowadzone w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej (Ustawa Prawo oświatowe 109.1. pkt 5 oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach – Dz.U. z 2017 r., poz. 1591).
Preorientacja zawodowa – ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.
Orientacja zawodowa – ogół działań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym ukierunkowanych na kształtowanie u uczniów klas I–IV szkoły podstawowej pozytywnych i proaktywnych postaw wobec pracy i edukacji poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy na temat zawodów i rynku pracy.
Doradztwo zawodowe – uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspieranie uczniów klas VII–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych, a także zawodowych.
Uczeń – dziecko (na etapie wychowania przedszkolnego), uczeń (na etapie szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej z wyłączeniem szkoły policealnej), słuchacz (w szkole policealnej).
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) – celowe, uporządkowane i wzajemnie powiązane działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez daną szkołę lub placówkę.
Niniejszy „Program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego” opracowano w oparciu o:
Podstawy prawne:Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe, poz. 59.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 w sprawie ramowych planów nauczania.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 2023 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 w sprawie doradztwa zawodowego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach.
Wzorcowe rozwiązania organizacyjne funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ) poszczególnych typów szkół – opracowane w ramach projektu współfinansowanego z EFS pn. „Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych”, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Wersja sprzed wejścia w życie rozporządzenia MEN w sprawie doradztwa zawodowego.
Przykładowe programy doradztwa zawodowego dla poszczególnych typów szkół z proponowanymi scenariuszami – opracowane w ramach projektu współfinansowanego z EFS pn. „Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych”, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Wersja sprzed wejścia w życie rozporządzenia MEN w sprawie doradztwa zawodowego.